04

Przygotuj swój lunch do pracy łatwo, szybko i przyjemnie

Gotowanie nie jest twoją najmocniejszą stroną?
Wydaje ci się, że przygotowanie lunchu na kolejny dzień już przerasta twoje możliwości?

Jest kilka sprawdzonych metod, które przyspieszą twoje działania w kuchni i sprawią, że przygotowanie lunchu na kolejny dzień, a może na kilka dni z rzędu, okaże nie tak absorbujące, a nawet przyjemne.

Zapoznaj się z naszymi wskazówkami i przekonaj się, jak sprawdzają się w praktyce.

Stawiaj na prostotę

Proste dania, zawierające mało składników zaoszczędzą twój czas. Aby się zainspirować, zajrzyj do kuchni włoskiej, a zwłaszcza przyjrzyj się ich tzw. chłopskim daniom. Jednym z takich ekspresowych potraw jest spaghetti à la carbonara. Wystarczy garnek do ugotowania makaronu i patelnia do przyrządzenia pozostałych składników. Podobnie risotto nie wymaga dużo zaangażowania. W zasadzie większość pracy przy nim polega na mieszaniu, a do jego przygotowania użyjesz zaledwie jednego garnka.

Bierz pod uwagę czas gotowania

Sprawdzaj czas gotowania składników i wybieraj te, których czas przyrządzenia wpasuje się w twój plan dnia. Może się okazać, że wymieniając jeden składnik dania, znacznie skrócisz czas przygotowywania lunchu. Na przykład makaron pełnoziarnisty z pszenicy ugotujesz al dente w około 7 minut. Makaron żytni i gryczany (soba) potrzebują tylko około 4–5 minut gotowania. Z kolei makaronu ryżowego czy kaszy kuskus w ogóle nie musisz gotować, wystarczy, że zalejesz wrzątkiem. Z pozostałych kasz najszybciej ugotujesz kaszę jaglaną, a z ryżów – parboiled. Jeśli chodzi o składniki białkowe – jajka, ryby, krewetki potrzebują od kilku do kilkunastu minut. W przypadku wołowiny, drobiu i wieprzowiny będziesz potrzebował już więcej czasu. Jeśli zależy ci na czasie, wybierz mięso mielone lub drobno krojone.

Ugotuj większą porcję

Jeśli nie masz pomysłu ani dodatkowego czasu na przygotowanie do lunchboxu różnych potraw na kilka kolejnych dni, ugotuj podwójną, a może i potrójną porcję jednego dania. Danie poddane obróbce termicznej przetrwa świeże w lodówce nawet 3 dni, a dzięki takiemu rozwiązaniu zyskasz dzień, a może dwa dni wolne od gotowania.

Wykorzystaj półprodukty

Strączki i warzywa konserwowe lub gotowane na parze, pomidory w puszce, passata, pesto, ajvar oraz podobne im pasty i przetwory warzywne doskonale wkomponujesz w swoje danie, a przy tym zaoszczędzisz czas na ich obróbce. Przykładowo zielonym pesto zastąpisz sos do makaronu z kurczakiem i młodymi listkami botwinki. Strączek możesz użyć jako bazy białkowej dla sałatki z kuskusem. Z kolei z pomidorów z puszki i passaty szybko można przygotować aromatyczną zupę pomidorową.

Używaj mrożonek warzywnych i owocowych

Ta forma przechowywania pozwala zachować bogactwo witamin, a przy tym wyraźnie skraca czas przygotowania posiłku. Mrożonych warzyw nie trzeba już myć, obierać i kroić. Wystarczy sięgnąć po nie na właściwym etapie gotowania. Doskonale nadają się na zupy, można ich użyć do skomponowania zapiekanki czy farszu do naleśników lub tortilli. Z kolei mrożone owoce sprawdzą się podczas przygotowania wszelkiego rodzaju słodkości: musów, słodkich twarożków, puddingów, placuszków lub naleśników.

Wykorzystaj resztki

Będzie to dla ciebie duża oszczędność czasu, ponieważ zwolni cię od przygotowywania całego dania od zera. Poza tym będziesz mieć realny wpływ na niemarnowanie żywności, a i w twoim portfelu zostanie kilka złotych. Zatem jeśli z kolacji pozostały pokrojone produkty, takie jak warzywa, jajka czy wędlina, możesz zebrać je do pojemnika Pyrex, oprószyć ulubionymi ziołami i przyprawami, dodać odrobinę majonezu i kolejnego dnia wziąć ze sobą do pracy w formie sałatki.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania w Twojej przeglądarce